söndag 17 oktober 2010

Provvirkning av nyckelband


Jag har provvirkat ett nyckelband. Jag virkade det på längden, ca 300 maskor, Järbo 8/4, virknål 2,5 mm, en färg per varv, fasta maskor med nedtag i främre maskbågarna. Innan jag virkade ihop det såg jag till att lägga in en nyckelring. Sen sydde jag ihop bandet runt nyckelringen. Jag blötte bandet och strök lite lätt på det.


Jag blev inte särskilt nöjd, tyckte det blev lite snett och det beror förstås på att jag inte var tillräckligt noga med att de maskor jag la upp från början blev lika strama som de maskor jag avslutade med på sista varvet. Men det var så pass roligt och gick så fort att virka så jag gör nog några till, håller förresten redan på med det...

Inspiration till nyckelbandet hittade jag här, här och här, på bloggen Naturlikt.

3 kommentarer:

  1. Härligt nyckelband! Det var ju en jättebra idé att virka sådana - nu fick jag inspiration till ytterligare projekt....
    Maria

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Och det är "mina" färger också! Det skulle vara roligt om vi kunde få till en virkträff när grannarna här på landet kommer upp till höstlovet. Eller vad tycker du och M.
    Ha det bra!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Du är så kritisk. Jag tycker att nyckelbandet är jättefint och ser hur jämnt ut som helst. Var nöjd!!! Fru Inez

    SvaraRadera