söndag 9 maj 2010

Vi kallar den farmorsruta


Här är den ruta som hos oss numer går under benämningen farmorsruta. Beskrivningen har gått "från mun till mun" och vi har här gjort ett försök att skriva ner den. Om någon känner igen den och vet var den kommer ifrån eller vad den kan heta så säg gärna till.


FARMORSRUTA

Lägg upp 5 lm.
1 st med nedtag i andra maskan från start, 1 st i första maskan.

5 lm, 1 st i andra maskan, 1 st i första maskan.

Du har nu 2 lika stolpgrupper. Vik upp den vänstra gruppen.

1 sm i vänsta gruppens luftmaskbåge, 3 lm, 2 st i samma luftmaskbåge. Vänd.

5 lm, 1 st i andra, 1 st i första luftmaskan, 1 sm i nästa luftmaskbåge, 3 lm och 2 st i samma båge. Fortsätt så varvet ut.

Vänd och virka en ny stolpgrupp med 5 lm och 2 st.

På så sätt ökas rutan för varje varv till önskad storlek.

När du ska minska rutan virkar du 3 lm och 1 sm i samma grupps luftmaskbåge, 3 lm och 2 st. Fortsätt varvet ut men sluta med 1 sm i sista luftmaskbågen. Vänd.

Fortsätt tills rutan är klar. Tänk på att efter sista stolpgruppen vända och virka 3 lm och 1 sm så du slutar precis i hörnet.


Man börjar alltså virka i ett hörn och slutar i det diagonala hörnet.


lm= luftmaska
st= stolpe
sm= smygmaska

Om beskrivningen är svår att förstå sig på eller svår att följa så skriv en kommentar så ska jag försöka förklara lite tydligare och kanske visa med lite mer detaljerade bilder.


Lycka till!

13 kommentarer:

  1. Verkar vara samma mönster som jag brukar använda från Malins handarbetsbibliotek. Just den pärmen där jag läste mönstret är inte min egen och jag kommer inte på om det hette något speciellt, men det finns en annan "ruta" där som heter Farmors ruta (liknande som e med i Babettes blanket).

    SvaraRadera
  2. Tusen, tusen tack för det fina mönstret! Så fint det är och praktiskt! Det ska sparas för framtida bruk :-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tack för mönstret till denna fina ruta....precis vad jag behövde för att skapa min väska som jag funderar på.
    Du har många fina saker på din blogg. Dig ska jag besöka mera!

    SvaraRadera
  4. Mönstret är lätt att följa, inga problem alls. Och den är ju SUPERKUL att virka :-) Jag sitter här med ett stort leende och undrar vilket garn jag har mest av så jag kan göra en STOOOOOOR ruta!
    Tusen tack igen för mönstret!
    PS. jag har gjort lite reklam för dig och rutan på min blogg, eftersom jag blev typ kär i denna rutan hihi
    DS.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Tack för beskrivningen! Den ska jag prova i sommar när vi har vårt virkkafé! Ser verkligen fram emot att få träffa er och virka tillsammans. Må så gott i vårgrönskan!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Detta var ett jättekul mönster! Vi hade lite svårt att komma igång först, det blev inte riktigt rätt, men sen sa det klick, och nu har jag gjort flera rutor av restgarner!!! Tack! Helena (helenadahlbom@hotmail.com)

    SvaraRadera
  7. jättespännande, måste testa, tack

    SvaraRadera
  8. Det där sättet att virka känner jag igen.Jag brukar virka grytlappar med ungerfär samma mönster.
    Kika in här
    http://soanpysslar.blogspot.com/search/label/Grytlapp
    Hittade mönstret på en finsk blogg.Verkligen kul att virka.

    SvaraRadera
  9. Snacka om snygga rutor. Vilken hjälteinsats med alla filtar! /Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara rutor!!
    Det är roligt att det finns så otroligt många olika rutor att virka.
    Tack för mönstret, det ska prövas.

    Maidi

    SvaraRadera
  11. This pattern is called Entrelac or Diagonal Box Stitch.

    SvaraRadera
  12. Tack för beskrivningen, den ska jag snart prova. Kul att få ta del av ett nytt sätt att virka rutor - jag hopps att jag ska klara av det.
    Maria

    SvaraRadera
  13. Vilka fina rutor. De ska jag testa att virka någon gång. =)

    SvaraRadera