fredag 8 januari 2010

Randiga och rutiga grytlappar




Grytlappar är ett trevligt virkprojekt och tar inte så lång tid att få färdiga. Garnet är Paris. Jag försökte mig först på att virka de fina prickiga grytlapparna efter Fröken Elsas beskrivning. Jag fick inte riktigt till prickarna som jag ville, tyckte det var svårt att få det snyggt när man byter färg. Efter otaliga försök fick det väl bli rutiga istället. För att slippa fästa så mycket garnändar lät jag garnet jag inte virkade med för tillfället ändå virkas med. Grytlapparna blev ganska stadiga och lagom tjocka. Det är ändå lite krux att få till två lika stora, dessutom ska det till en snygg och lagom stor hank.

Tre par blev i alla fall klara och skänktes till stadens syförenings-auktion. Jag vet ju att handarbete inte precis betalar sig, nu för tiden är det nog mest det hembakade och hemlagade som ger mest inkomster från dessa auktioner. Men jag ville testa. Efter avslutad auktion kunde jag konstatera att de gått för 50 kronor paret, alltså på pricken garnkostnaden. Jag får nog bidra med nåt annat nästa gång...

14 kommentarer:

  1. Roligt att du hittat till min blogg! Tack för komplemaningen och detsamma. Fina grytlappar du gjort. Kommer absolut titta in till din fler gånger...

    //Jenny

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Fina grytlappar - gillar rutigt!

    (Det var jag som skrev föregående kommentar när jag råkade vara inloggad på mina barns blogg men den gick visst inte att ta bort helt...)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Verkligen jättesnygga grytlappar! Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga grytlappar, det är verkligen kul med något som man använder och kan glädjas åt så gott som varje dag.
    Fru Inez

    SvaraRadera
  6. Oj vilka snygga grytlappar! Dom som ropade in dessa på auktionen fick verkligen något fint att ta ut plåtarna ur ugnen med. Hoppas allt är bra i vintervädret.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Det er mange fine ting du har heklet! Likte spesielt vesken. Takk for hyggelig kommentar hos meg :)

    SvaraRadera
  8. Vilket fynd för den/dem som köpte dina fina grytlappar så billigt!

    SvaraRadera
  9. Kalasläckra grytlappar!
    Så mycket fint du gjort, kul att hitta till din blogg!

    SvaraRadera
  10. Kul att du hittade till mig! Ibland går livets bana inte riktigt i den riktning man själv vill... Jag hoppas snart bli bättre i min arm och vilar den just nu från både stickor och virknålar vilket snart gör mig galen! Jag har lite andra planer på gång som jag snart ska visa på min blogg. Jag blev alldeles förtjust i din väska, den är jättesnygg!!! Har du något mönster som du delar med dig av?
    Jag lägger till dig på min blogglista och hoppas det är ok!
    mvh Juliane

    SvaraRadera
  11. Hei og takk for hyggelig kommentar!! Fine grytekluter!! og den vesken er nydelg!! Bohusruter?? Og så liker jeg navnet på bloggen din veldig godt!! Hilsen AnneK:-)

    SvaraRadera
  12. Finfina grytlappar! :)
    Ang. färgbyte på pricklapparna så är det samma princip som när du byter färg på de rutiga och det har du ju klarat galant. Men det kanske är jag som inte riktigt förstår vad du menar...

    SvaraRadera
  13. Jättefina grytlappar! Verkligen.

    SvaraRadera
  14. Snyggt med röd-vit-randiga grytlappar! Man kanske skulle ta och göra sig ett par?

    SvaraRadera